Møde i udvalget d. 6. februar 2017
3. Den videre proces efter kommunalisering af Sørby Børnehave (B)
Sagsnr.: 330-2016-45919 Dok.nr.: 330-2017-32508 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal i forlængelse af byrådets
godkendelse af Sørby Børnehaves anmodning om kommunalisering træffe beslutning
om den videre proces for beslutningen om de fysiske rammer efter
kommunaliseringen.
Baggrund
Byrådet besluttede den 28. november 2016 at imødekomme en anmodning fra den selvejende bestyrelse for
Sørby Børnehave om kommunalisering af børnehaven.
Den selvejende bestyrelse for Sørby Børnehave begrundede
deres anmodning om at blive kommunaliseret i det forhold, at Sørby Børnehave på
grund af et begrænset børnetal fremadrettet ville have vanskeligt ved at
opretholde en økonomisk bæredygtighed.
Ved kommunaliseringen pr. 1. januar 2017 overgik ansvaret
for driften af Sørby Børnehave til Slagelse Kommune. I praksis er det sket ved
en sammenlægning med Skovbrynet. De to bygninger, der nu rummer den samlede
drift ligger fysisk ca. 300 meter fra hinanden i landsbyen Sørbymagle.
Fra og med 1. januar 2017 er der samdrift mellem Sørby
Børnehave og Skovbrynet.
Kommunaliseringen er betinget af Civilstyrelsen godkendelse.
Anmodninger om godkendelse er fremsendt til Civilstyrelsen. Civilstyrelsens
kvitteringsbrev er bilag 1. I brevet oplyser Civilstyrelsen, at
sagsbehandlingstiden ved denne type sager kan variere en del. Sagsbehandlingen
forventes at være afsluttet inden for 6 måneder.
Byrådet valgte i forbindelse med behandlingen af sagen den
28. november 2016, at sende spørgsmålet omkring de fysiske rammer til
yderligere behandling i Uddannelsesudvalget.
Derfor fremlægges i denne sag en plan for
beslutningsprocessen.
Retligt
grundlag
Lov om fonde og visse foreninger, Dagtilbudsloven
Handlemuligheder
I forbindelse med sammenlægningen skal det vurderes,
hvorvidt der fremadrettet er behov for to bygninger til at drive daginstitution
i Sørbymagle. Ejendommen, der tidligere rummede Sørby Børnehave, overdrages
vederlagsfrit til Slagelse Kommune, såfremt Civilstyrelsen godkender
opløsningen af den selvejende institution.
Handlemulighederne 1. og 2. er opstillet med afsæt i det
nuværende børnetal. Antallet af børn indmeldt i daginstitution Sørbymagle
fremgår af tabellen nedenfor.
Børn indmeldt i daginstitution i
Sørbymagle
|
|
|
Pr. 19.01.17
|
Vuggestue
|
25
|
Børnehave
|
55
|
Fritidshjem
|
145
|
Klub
|
44
|
I alt
|
269
|
Handlemulighed 1.: Daginstitutionens drift fortsætter på to
adresser.
Handlemulighed 2.: Daginstitutionens bygning på Kirkerupvej 18 udbygges, så den kan rumme den
samlede børnegruppe.
Handlemulighed 2 er betinget af, at bygningen Hvilebjergvej
6, kan sælges og at provenuet fra salget kan finansiere ud- og ombygning af Kirkerupvej 18. Et salg er betinget af Civilstyrelsens
godkendelse af overdragelsen af Sørby Børnehaves formue (bygningen Hvilbjergvej
6) til Slagelse Kommune.
Der er ingen af de to bygninger, der kan rumme den samlede
børnegruppe på nuværende tidspunkt.
Vurdering
Det er vurderingen fra Afdeling
for Dagtilbud, at der med den nuværende børnegruppes størrelse og sammensætning
er behov for begge bygninger.
Beslutningen omkring de fremtidige
fysiske rammer afhænger af to faktorer prognosen for aldersgruppe 0-6 år i
Sørby og Civilstyrelsens godkendelse.
Som det fremgår af figuren
nedenfor, forventes børnetallet i Sørbymagle at være let stigende frem til
oktober 2021. Det kan aflæses, at der januar 2017 er 85 0-5 årige, der er i
dagtilbud (både daginstitution og dagpleje) i Sørby. Dette tal forventes at
stige til 109 i juni 2021.
Forventet antal 0-5 årige i Sørby
(jan 2017 okt. 2021)
Det er Afdelingen for Dagtilbuds anbefaling, at
daginstitutionen fortsat udnytter mulighederne i de to bygninger med afsæt i
det pædagogiske indhold og den aktuelle børnegruppens alderssammensætning og
behov. Det er endvidere Afdelingen for Dagtilbuds anbefaling, at beslutningen
omkring de fremtidige fysiske rammer udskydes indtil, Civilstyrelsen er kommet
med en tilbagemelding.
En fordelen ved at udskyde beslutningen er, at
daginstitutionen kan nå at samle erfaring med at arbejde på to matrikler, og at
medarbejderne derfor kan være med til at veje fordele og ulemper ved de to
modeller i forhold til det pædagogiske indhold og arbejdstilrettelæggelse.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser ved handlemulighed 2 afhænger
dels af et salg af bygningen på Hvilebjergvej dels af det forventede
børnetal, der er afgørende for, hvor meget bygningen på Kirkerupvej 18 skal
udbygges.
Konsekvenser
for andre udvalg
Landdistrikt-, teknik- og
Erhvervsudvalget skal orienteres såfremt ejendommen Hvilebjergvej 6, Sørbymagle
overdrages til Slagelse Kommune og bliver en del af Slagelse Kommunes
ejendomsportefølje.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget beslutter, at daginstitutionen
i Sørbymagle for nuværende fortsætter driften på to adresser
2.
at Udvalget i efteråret 2017, når der er kommet en tilbagemelding fra
Civilstyrelsen, igen får fremlagt sagen med opdateret børnetalsprognose samt
medarbejdernes oplevelser af fordele og ulemper
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. februar 2017:
Fraværende:
Godkendt. Udvalget ønsker i forbindelse med et kommende
udvalgsmøde at besøge institutionerne i Sørbymagle.